FAQ

Frequently Asked Questions

Hoe maak je die video’s?
Ik schrijf een scenario aan de hand van interviews en leesvoer over het onderwerp. Daarbij helpt het dat ik sinds 1999 werk als schrijvend wetenschapsjournalist. Vervolgens spreek ik (of iemand anders) de tekst in. Daarna maak ik de tekeningen, en ondertussen film ik mijn hand (met een Canon 600D, voor de liefhebbers). Die filmpjes worden versneld, en ik monteer ze over de ingesproken tekst (In Adobe Premiere Pro). Daarna bewerk ik het na en voeg ik animaties, aftiteling, logo’s, geluidseffecten en andere toeters en bellen toe (in After Effects). En dan kan ik het online zetten (Youtube of Vimeo) en/of het hele bestand opsturen (tussen 50 en 300 MB, via WeTransfer of ftp). Mail  voor een gesprek, prijsindicatie, of offerte.

Wat kost het om er een te laten maken?
Dat hangt er -uiteraard- van af. Van hoe lang de video moet zijn: een teaser van 30 seconden tot 2 minuten of een uitlegvideo van 2 tot 5 minuten. Van hoe het script tot stand komt. In de meeste gevallen interview ik betrokkenen en lees ik literatuur lezen, en in overleg schrijf ik een scenario en een storyboard (een rij schetsen van wat ik wil gaan tekenen). Dat kan een korter of een uitgebreider proces zijn, maar dat valt vantevoren redelijk in te schatten. Verder hangt de prijs nog van de hoeveelheid technische toeters en bellen.
Ik heb tot nog toe video’s gemaakt voor bedragen tussen een paar honderd en een paar duizend euro (ex btw).

Kunnen we geen korting krijgen?
In een paar gevallen wel.  Journalistieke organisaties, liefst met een groot bereik of een vaste afnamefrequentie, mogen pingelen. Ideële organisaties waar ik sympathie voor voel. Artistiek of filosofisch getinte clubs die me grote vrijheid geven. En ook als je in één keer een reeks filmpje bestelt, is er over de prijs te praten.

En als de video af is, wat kan ik er dan mee doen?
Je krijgt de bestanden, die je mag gebruiken voor ieder doel, nu en in de toekomst. Wel houd ik het auteursrecht, vooral om filmpjes ook hier te kunnen laten zien. Meestal is het het handigst om de video te  op Youtube of Vimeo te plaatsen, en dan te ‘embedden’ op de eigen website, dan is goed na te gaan hoe vaak het bekeken is.
Ik kan ook meedenken over een strategie om de video onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld met tips aan specialistische websites, websites van gedrukte media, en via Facebook, Twitter en dergelijke.

Zijn alle onderwerpen geschikt om zo’n filmpje over te maken?
Wat mij betreft niet. Liefst moet het onderwerp enigszins complex, abstract en ruimtelijk zijn zoals veel wetenschap, techniek of ICT-onderwerpen. Er moet een ontdekking, een verhaal of een zekere clou in zitten. Als die zich niet meteen aandienen, is het mijn taak om ze op te speuren, maar opsommingen en complete overzichten werken niet goed in deze vorm.
En verder het moet hout snijden: complete onzin of een opgeblazen verhaal kan ik slecht verfilmen.

Maar de filmpjes van Pixar/Discovery Channel/mijn buurjongen zien er veel gelikter uit!
Dat is geen vraag, maar goed. Technische en artistieke perfectie zijn nooit het idee geweest, maar meer een quick and dirty methode om wetenschap snel en speels uit te leggen. Natuurlijk moeten de tekeningen en de afwerking er goed uitzien. Maar het verschil met  grote animatiebedrijven zit hem in andere zaken. De snelheid waarmee ik kan leveren: als het moet in dagen. Het zit hem in mijn expertise en ruime ervaring  als bèta en als schrijvend journalist,  gewend om ingewikkelde materie kort, speels en met rake metaforen uit te leggen. En het zit hem ook in de prijs.

Kan iemand anders de filmpjes ook inspreken?
Jazeker. Er zijn professionele insprekers die dat doen, ook native speakers in het Engels. Maar het is ook een mogelijkheid om de betrokkenen de tekst zelf in te laten spreken. Daarvoor hoef je geen geboren redenaar te zijn, met wat regie-aanwijzingen en het in de studio wegknippen van alle ‘euhs’ en ‘wacht effe’s is er ook een enthousiaste en authentieke audiotrack te maken.

Kun je er ook muziek onder zetten?
Jawel, maar van niet alle muziek zijn de benodigde rechten tegen een redelijke prijs of überhaupt te krijgen. Gelukkig zijn er ook uitgebreide bibliotheken van redelijk geprijsde, rechtenvrije muziek.

Kun je op ons congres/symposium/event komen en er dan ter plekke een filmpje over maken?
Daar valt over te praten. Ik moet dat wel voorbereiden.

Kun je een hierover een workshop geven?
Ja. Voor scholen of groepen van geïnteresseerden kan ik een dag organiseren, waar dan één of twee filmpjes uit voortkomen. Dat zijn dan misschien niet meteen virale Youtube-hits, maar je leert wel veel over het destilleren van de essentie van een verhaal, van het zoeken naar metaforen, filmmontage en van de onvermoede droedel- en geluidseffect-talenten van de andere deelnemers.

Schrijf je eigenlijk nog wel?
Ja hoor, ik schrijf nog altijd voor NRC Handelsblad, KIJK, en andere opdrachtgevers. Maar de video’s krijgen nu even wat meer aandacht op deze website.

Worden deze vragen echt allemaal ‘frequently’ gesteld?
Nee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *